Thanks 4 visiting my blog, penulisan yang ada dalam blog ni di petik dari pelbagai sumber.Hope u guyz gonna get some knowledge from my blog. Sabda nabi,smpikanlah pesanku walaupun dgn sepotong ayat.So,enjoy ur reading guyzzzzzz.

A.b.o.u.t M.e

My photo
Nothing special...juz an ordinary person

m.a.l.o.p.e t.r.i.f.i.d.a F.o.l.l.o.w.e.r.s

M.u.t.i.a.r.a K.a.t.a

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!!Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

( Surah as saff , ayat 1-3 )


Rasullullah s.a.w. bersabda: Sabar itu adalah salah satu daripada cabang iman seperti kepala adalah sebahagian daripada tubuh badan.

( Riwayat Ad Dailami )

Rasullullah saw bersabda "Tidak ada suatu apa pun yg menimpa seorang mukmin, walau duri sekalipun kecuali ALLAH menuliskannya sebagai kebaikkan atau dihapuskannya kesalahan"

( HR Bukhari dan Muslim )

"Sesiapa Yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari Segala perkara Yang menyusahkannya)"

Demi Allah, dunia ini jika dibandingkan dengan akhirat ibarat seseorang yang mencelupkan jarinya ke laut; air yang tersisa di jarinya ketika diangkat itulah nilai dunia (dari Al-Mustaurid ibn Syaddad r.a, Hadits Riwayat Muslim).


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui..

(Al-Baqarah,ayat 21
6)


Biar hina di mata manusia jgn hina dimata ALLAH



Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, terpedayalah orang yang hari ini sama seperti semalam, dan celakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam..Yang paling jauh, bukannya bintang, mentari pun bukan jua rembulan tetapi adalah masa yang berlalu dan tidak akan kembali..kelmarin yang luput menjadi secancang kenangan, semalam yang terluput mengukir sesalan..yang ada hanya hari ini & akan datang..gunakanlah hari ini dengan sebaik mungkin kerana esok belum tentu milik kita, sedangkan semalam telah pergi buat selamanya.."

M.y.B.l.o.g.A.w.a.r.d

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Wednesday, June 24, 2009

S.Y.A.H.A.D.A.T C.I.N.T.A



Assalamualaikum wbt..Alhamdulillah arini aku bisa bernafas lagi seperti biase...n alhamdulillah juge kerana Allah msih mengurniakan kpdku kesihatan yg baik n sejahtera.so arini aku ingin menulis berkaitan dgn novel yg baru aku ketahui dr seorang teman iaitu "Syahadat Cinta" ..Ianye adalah filem Islam indonesia yg berkisarkan ttg kehidupan kite..Actually "Syahadat Cinta" ni bukan de novel je tapi filem die pun ade..so kalo sape2 nk dpt gmbaran sebenar ttg kisah ini bolehlah menonton n membeli novel cerita ini...Moga kita akn beroleh sesuatu yg baik n bermanfaat dr cerita ini..insyaALLAH..Ok lah marilah kite ke sinopsis cerita ini...


Sinopsis

Cerita seorang pemuda tampan, Iqbal, anak seorang pengusaha kaya raya yang bengal, tukang mabuk, dan suka berkelahi. Ayahnya, Daeng Abdilah adalah seorang pengusaha sukses yang sangat sibuk sehingga jarang memperhatikan anaknya. Satu-satunya orang yang memperhatikan adalah ibunya, Dewi. Itulah sebabnya Iqbal sangat menghormatinya.


Suatu hari Iqbal pulang dalam keadaan sangat mabuk sehingga dengan tidak sadar telah mendorong ibunya dari atas tangga hingga menyebabkan ibunya koma. Pemuda berandal yang selama ini tidak pernah menangis, saat itu juga menangis sejadi-jadinya sambil memohon kepada Allah keselamatan ibunya. dan ternyata Allah masih memberikan kesembuhan.

Setelah kejadian itulah Iqbal mendapat hidayah, sesuai dengan ikrar nya kepada Allah SWT maka Iqbal memutuskan untuk belajar di pondok pesantren Tegal Jadin pimpinan Kyai Shidiq. Disanalah ia mencoba mencari Tuhan sekaligus ingin melupakan masa lalunya yang kelam. Tapi selama dua bulan dia tidak diajari apa-apa, hal ini tentu membuat Iqbal sangat kesal. Hingga suatu hari dia meluapkan amarahnya pada gadis cantik berkerudung, Iqbal memaki-maki gadis itu hingga menangis, sampai mengancam Iqbal untuk mengadukan pada ayahnya. Dan ternyata gadis itu adalah Neng Aisyah yang merupakan cucu Kyai Shidiq. Hal ini membuat Iqbal sangat takut sehingga dia memilih kabur dari pesantren. Akhirnya Iqbal memutuskan ke Salatiga.

Dalam perjalanan dia bertemu dengan Khaura, gadis remaja berseragam SMA yang akhirnya menjadi teman baiknya. Dia juga bertemu dengan Pricilia gadis nasrani yang sangat tertarik dengan Islam. Di Salatiga Iqbal bertemu dengan pemulung bernama Ibu Jamilah yang mempunyai dua anak. Dari mereka lah Iqbal mengenal Islam dengan lebih baik, mereka mengajarkan Iqbal shalat, mengaji, dll. Setelah lama tinggal di rumah ibu Jamilah, Iqbal memutuskan untuk kembali ke pesantren Tegal Jadin. Disana dia akhirnya meminta maaf kepada Neng Aisyah hingga akhirnya hubungan mereka menjadi sangat akrab.

Terus Iqbal bertemu pula dengan gadis cantik bernama Siti Zainab yang membuat dia jatuh hati. Disaat bersamaan datang Pricilia dalam keadaan babak-belur karena dihajar keluarganya sendiri, yang akhirnya membuat hati Iqbal merasa iba. Kedekatan Iqbal dengan beberapa wanita ini menyebabkan Iqbal berseteru dengan santri-santri lainyang menganggap Iqbal telah melanggar ajaran agama. Nah semakin rumitlah permasalahannya. Iqbal yang semula seorang berandal, dihadapkan pada nilai-nilai moral agama dan beberapa pilihan cinta. Cinta dan ajaran manakah yang akan dia pilih ..

Saksikan film religius romantik ini di bioskop-bioskop kesayangan anda.


P/s: Sinopsis di ambil dr seorang ni,die org indo,ingat nk translate malay,t p mcm pening je..heee...cerita alhamdulillah da tgk p x hbs series g, novel insyaallah baru je nk survey2 .asik x jmpe je..sbnrnye xtau da kuar kat pasaran ke belom..hehe..

5 comments:

  1. Fida...mcm best je filem ni. Rase cam nak tgk je. Tp mane nak dpt filem ni????..novel leh cari kat bookstore..

    ReplyDelete
  2. a'ah bee...mmg best cte ni..aku da tgk series die....2la aku pun ngah cari ni..insyaallah dpt t aku gtau ko k....:D

    ReplyDelete
  3. dah tgk dah cite ni kat youtube ritu...memang best...sedih gak last skali...huhuhu...just taip je shahadat cinta...kuar le...

    ReplyDelete
  4. kui3...x hbs g la kak..de smbgan die...huhu :?

    ReplyDelete
  5. i call u many times.... but u didn't answers it.... what happends???? are u angry with me my dearest???? i miss u so much....!!! please contact me oke....!!! i hope u always in blessing by God.... Amin.

    ReplyDelete